Het verbaast mij elke keer weer als ik zie hoe organisaties worstelen wanneer ze plots negatief in het daglicht komen te staan. De ex-president van Duitsland was vorig jaar zo’n voorbeeld: eerst lange tijd ontkennen, dan toegeven en alsnog vertrekken. Mijn ervaring is dat je beter het initiatief naar je toe kunt trekken als zich een crisis aandient. Journalisten ontdekken het vroeger of later toch. En al kloppen de verhalen in de media maar half, het kwaad is dan geschied.
Een positief voorbeeld van crisismanagement toont zangeres Beyoncé. Toen onlangs geruchten opdoken dat ze tijdens de inauguratie van president Obama niet live had gezonden, organiseerde ze een persconferentie, zong voor de aanwezige journalisten live zonder orkest het Amerikaanse volkslied en legde daarna uit waarom ze op het feestje van Obama had gedaan alsof. Kijk, zo snoer je critici de mond en heb je de berichtgeving zelf in de hand. Daar kan menige organisatie met een legertje pr-adviseurs nog van leren.
Natuurlijk, het kan altijd beter. Als ze echt had gezongen bij de inauguratie, had ze deze persconferentie niet hoeven te beleggen. Maar ach, in de politiek is het ook niet altijd wat je ziet of hoort.